Kesälukioiden 2024 antia, kuvia ja sitaatteja palautteista

Kesälukiopalautteissa näkyivät yhteisöllisyys, uudenlaiset oppimiskokemukset ja rento ilmapiiri

Mitä nuori voi saada kesälukiosta? Kysyimme kesän 2024 kesälukiolaisilta heidän kokemuksistaan. Näet joitakin sitaatteja yllä olevasta kuvasta, ja alta voit lukea koontia palautteista.

Uusia ihmisiä ja rento olo

”Porukka pelkkää lovee oikeest ei noit ois koskaa tavannu muute”
Språkbad på Gotland -kesälukiolainen 2024

Uusiin kavereihin tutustuminen ja heidän kanssa hengailu on aina yleisimmin mainittu ilonaihe osallistujien palautteissa. Monille kesälukio on tilaisuus saada samanhenkisiä ystäviä eri puolilta Suomea tai maailmaakin. Tämä ei ole vain sivutuote, vaan olennainen osa kesälukion anatomiaa!

Leirimuotoisuus ja tiivis yhdessäolo on yllättävän tehokas ja nopea tapa tutustua ja lähentyä. Kesälukioissa (myös etäkesälukioissa) panostetaan ryhmäytymiseen ja tuetaan kaverisuhteiden syntymistä, yhdessäoloa sekä mukaan ottamista. Tämä taas luo turvallisen oppimisympäristön, jossa uskaltaa mokailla ja kysyä – ja siksi myös oppii paremmin.

Hyviä opeja ja erilaisia oppimiskokemuksia

”Opetus oli paljon huomioonottavampaa ja käytännönläheisempää kuin omassa koulussani. :)”
Summer School in Scotland -kesälukiolainen 2024

Innostavat opettajat saavat aina myös kiitosta palautteissa. Kesän 2024 kesälukio-opettajien asiantuntemuksen keskiarvoksi tuli opiskelijoiden arvioissa 4,6/5 ja kannustavuuden 4,5/5.

Ja miten opettajien neuvokkuus näkyy ohjelmassa? Esimerkiksi ympäristön hyödyntämisessä poikkeuksellisella ja antoisalla tavalla, niin että oppiminen täydentyy käytännön harjoittelulla ja toiminnalla. Oppitunteja voidaan pitää pihalla, merellä, metsässä tai vaikkapa kaupungilla. Kieltä voi oppia ruokaa laittaessa, juhlia järjestäessä ja paikallisia haastatellessa.

Useimpia auttaa myös asioiden tarkastelu eri lähestymistavoilla kuin miten oma opettaja on opettanut.

“Teoria opetettiin täällä paljon selkeämmin ja ymmärrettävämmin”
Matikan etäkesälukiolainen 2024

Tehokasta oppia intensiivikurssilla

“[Mest givande var] att få tillräckligt med tid att faktiskt räkna.”
Sommargymnasiet i östra Nyland -sommargymnasieelev 2024

Saman teeman äärellä intensiivisesti oleminen tehostaa oppimista ja motivoi: edellistunnin asiat eivät ehdi välissä unohtua, jolloin ymmärrystä ehtii rakentaa pidemmälle. Jos kaikki ovat tulleet paikalle oppimaan vaikkapa matikkaa, siitä tulee helposti se yhteinen juttu, jossa haluaakin kehittyä.

Mielekästä tekemistä myös ilman puhelinta?

Yhdessä kesälukiossa kokeiltiin uutta Sospedin ja Kesälukioseuran Digilepo-materiaalia, jossa kannustettiin vapaaehtoisesti vähentämään ruutuaikaa kesälukion aikana. Osa koki kokeilun hyödylliseksi ja havahduttavaksi, osaa se ei juuri hetkauttanut. Puhelimien jatkuva käyttö ja “doomscrolling” huolettaa selvästi monia nuoria itseäänkin. Kesälukiossa puhelimen jättäminen sivuun on usein luontevaa, kun kiinnostavaa tekemistä riittää – yhdessä ja yksin, opetuksessa ja vapaa-ajalla.

“I checked my screen time and found that I used my phone a lot less when I was around other kids and we were doing fun things.”
Suomen kielen ja kulttuurin kesälukiolainen 2024

Kesälukioiden palautekyselyyn vastasi yhteensä 131 osallistujaa ja vastauksia tuli jokaisesta kesälukiosta.